На дистанційному занятті «медики – екологи» ТО «Розмарин» керівник Величко А. М. розглядали симптоми стресу та як його уникнути. День обізнаності про стрес святкується щорічно 16 квітня за ініціативою Британської Міжнародної асоціації з управління стресом. Гуртківці «медики-екологи» ТО «Розмарин» надіслали свої роботи до цієї важливої теми сьогодення. Девіз цьогорічного Дня обізнаності про стрес: «Віднови зв’язок, впевненість та контроль». Стрес – це реакція організму на фактори, які потенційно загрожують фізичному та психічному здоров’ю людини. Вони бувають різними: звільнення, смерть близької людини, фізичне перевантаження або робота в умовах дефіциту часу, військові дії в місцях знаходження людини, в даному випадку можна сказати про Україну, де йде війна. Стрес може виникнути, як від дрібної проблеми, так і від більш трагічної ситуації, викликаючи у людини емоційні реакції, що супроводжуються цілою гамою фізіологічних і психологічних зрушень. Відомо, що стрес є причиною чи не 90% всіх захворювань.
Симптоми стресу:
– сильна стомлюваність, неуважність
– дратівливість, агресія
– тривожність, зайве занепокоєння
– безпричинні страхи
– розлади пам’яті
– регулярні фізичні недуги
– складнощі в стосунках у сім’ї або з близькими, проведення менше часу з ними
– відсутність бажання повертатися/влаштовуватися на роботу або неефективність на роботі
– відчуття відчуженості, малозначущості у суспільстві.
Як хронічний стрес на нас діє? Гормон стресу кортизол корисний, коли він виділяється у відповідь на нетривалий стресор, чи зранку, даруючи нам прокидання без будильника. Коли його постійно багато, це нам шкодить. Кортизол сприяє затримці води та іонів в тілі, тобто набрякам. Він заважає м'язам і шкірі відновлюватись. Тривала дія кортизолу погіршує здатність кишківника всмоктувати вітаміни та мікроелементи. Волосся накопичує надвисокі дози кортизолу, а також гірше росте і менше живе. Хронічний стрес пригнічує імунну відповідь, особливо здатність розпізнавати й вбивати пухлинні клітини. Зміни в денних коливаннях кортизолу призводять до порушень сну та стану хронічної втоми. Стрес під час вагітності особливо небезпечний, бо погіршує розумові здібності дітей, і призвичаює їх до високих доз кортизолу. Такі діти потім живуть у стані хронічної безпричинної тривоги.
Ось що моїм гуртківцям «медикам – екологам» ТО «Розмарин» допомагає долати наслідки стресу: це і спілкування з тваринами, робота з пластиліном, догляд за рослинами, споглядання за природою, і вживання улюблених яблук, овочів, бананів, риби. А також спеціальні вправи, які вони разом з батьками їх опрацьовують. На світлинах ви бачите як в далекій Польщі спілкуються з тваринами Софія і Матвій, а Максим любить працювати з пластиліном, любить виходити на прогулянки до нашого парку «Юність», створив янгола – захисника, йому дуже вже хочеться, щоб відновились заняття в улюбленому ЦПР. А Марія любить попрацювати з мамою на присадибній ділянці, надіслала світлини рослин, які ожили навесні і почали квітнути у них на присадибній ділянці. А Софія Зінченко теж любить спілкуватися з своїми улюбленцями, прислала знову свою улюбленицю Муху. Ось деякі вправи, які рекомендують психологи для дітей і батьків.
ВПРАВА «54321»
– Назвіть 5 предметів, які бачите у кімнаті поруч із собою.
– Назвіть 4 речі, які ви можете відчути (стілець торкається моїх плечей, або ноги на підлозі).
– Назвіть 3 речі, які ви можете чути просто зараз (пальці стукають по клавіатурі, працює телевізор, за вікном співають пташки).
– Назвіть 2 речі, які ви можете відчути нюхом саме зараз або 2 речі, запах яких ви б хотіли почути.
– Скажіть щось добре про себе.(хоч одну річ).
ВПРАВА «ФІЗИЧНЕ ЗАЗЕМЛЕННЯ (СТАБІЛІЗАЦІЯ)».
– Пустіть прохолодну або собі на руки теплу воду собі на руки.
– Умийтеся холодною або прохолодною водою.
– Помийте руки з милом.
– Візьміть руками за крісло (стілець) на якому ви сидите настільки міцно, настільки зможете. Тримайте 5-6 секунд, потім різко розіжміть і розслабте пальці. Повторіть вправу до 10 раз.
– Стисніть кулаки настільки міцно, настільки зможете. Тримайте 5-6 секунд, потім різко розіжміть і розслабте пальці.
Повторить вправу до 10 разів.
– Втисніть п’яти в підлогу, буквально «заземливши» їх. Зверніть увагу на напруження, зосередивши у ваших п’ятах, коли ви це робите. Через 5-6 секунд секунд розслабте ноги – 10 разів.
ВПРАВА «ТУТ І ЗАРАЗ»
Переорієнтуйте себе у просторі й часі, ставлячи собі деякі або всі наступні запитання:
– Який сьогодні день?
– Яке сьогодні число?
– Який сьогодні місяць?
– Який рік?
– Скільки мені років?
– Яка зараз пора року?
ВПРАВА «ДОЛОНЬКА»
1. Намалюйте свою руку на аркуші паперу.
2. Підпишіть кожен з пальців одним з п’яти відчуттів.
3.На кожен палець визначте щось особливе та безпечне, що символізує кожне з п’яти відчуттів. Наприклад: великий палець символізує зір, а зображення для зору можуть бути метелики або середній палець символізує нюх і його може представляти бузок, а потім на інші пальці – дотик, слух і смак.
4. Після того як записали та намалювали це все на папері, причепіть на холодильник або інше безпечне місце вдома, де ви зможете його часто бачити та згадувати.
5. Як тідьки вас «зачепить» тригер, дихайте глибоко і повільно і тримайте свою руку перед обличчям, щоб добре бачити, подивіться свою руку, а потім на кожний палець і спробуйте зробити п’ять вправ на пам’ять.
ВПРАВА "ДИХАННЯ НА 5"
– зробіть вдих на рахунок 5;
– затримайте дихання на 5 секунд;
– видих на рахунок 5;
– повторити 5-8 разів.
В Україні триває війна, коїться багато зла, але ми переможемо!
Зберігаймо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги.
Слава Україні! Героям слава!