Науково-методична рада Центру позашкільної роботи
Актуальність проєкту
2022 рік – рік відзначення 300-річного ювілею великого українського мислителя-мудреця, педагога, філософа, поета, композитора, музиканта, культурно-освітнього подвижника – Григорія Савича Сковороди.
3 грудня 2022 року виповнюється 300 років з дня народження Григорія Савича Сковороди – видатного українського філософа, просвітителя-гуманіста, поета, музиканта, педагога. Враховуючи важливість постаті Григорія Сковороди, Верховна Рада України прийняла Постанову «Про відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди (№973-ІХ)». Постановою передбачено проведення в закладах освіти науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, присвячених творчій та культурно-громадській діяльності Григорія Сковороди.
Григорій Сковорода залишив нащадкам феноменальну духовно-педагогічну спадщину, яка не втрачає свого унікального пізнавального, етико-виховного, естетичного значення і тепер, у період творення нової української держави, нової освіти.
Реалізація проєкту сприятиме усвідомленню учасниками історичної величі постаті Григорія Сковороди, допоможе глибше пізнати контекст його творчої спадщини, сприятиме впровадженню морально-світоглядних принципів його педагогіки в освітній процес.
Мета проєкту: залучити педагогів, учнів, представників батьківської громадськості до активного вивчення, популяризації творчої спадщини Григорія Сковороди та його ідей; сприяти формуванню історичної пам'яті та ідентичності підростаючого покоління.
Завдання проєкту:
- сприяти розвитку в учасників мотивації до вивчення історії української філософії, творчої спадщини Григорія Сковороди;
- вивчити та розкрити найбільш важливі питання творчої спадщини Григорія Сковороди у контексті сучасних викликів українського суспільства;
- поглибити знання учасників про уроки творчої спадщини Григорія Сковороди;
- сприяти усвідомленню учасниками проєкту історичної величі постаті Григорія Сковороди;
- розвинути в учасників навички історичного дослідження на прикладі історичних джерел різного виду (праці Григорія Сковороди, фотографії, листування, спогади, інтерв'ю, журнали та газети різного часу тощо);
- зібрати інформацію про творчість Григорія Сковороди для використання на заняттях гуртків, у виховній діяльності, у роботі з батьками.
Очікувані результати:
- учасники проєкту поглиблять знання про життя і творчість Григорія Сковороди, визначать актуальні для сьогодення, власного розвитку ідеї Григорія Сковороди;
- навчаться давати власну оцінку важливості ідей Григорія Сковороди для власної особистості, опанують ефективними техніками переконання і презентації своїх аргументів;
- учасники удосконалять навички пошуку інформації, її систематизації та презентації;
- учасники проєкту налагодять контакти та співпрацю з організаціями, закладами, які носять ім'я Григорія Сковороди.
Учасники проєкту: учні, керівники гуртків, творчих об'єднань, методисти, батьківська громадськість Центру позашкільної роботи.
Термін реалізації проєкту: листопад 2020 року – січень 2023 року.
Шляхи реалізації проєкту
І етап. Підготовчий
- Мотиваційна діяльність: проведення заходів з метою зацікавлення учасників освітнього процесу майбутнім проєктом
- Формування проєктної групи з-поміж учнів, педагогів, батьків, розподіл обов'язків між членами проєктної групи
- Визначення необхідних для проєктування інформаційних, методичних та матеріально-технічних ресурсів
- Окреслення провідних проєктних цілей, визначення шляхів реалізації проєкту
- Розроблення проєкту
- Розроблення критеріїв оцінювання ефективності проєкту
- Документальне оформлення проєкту
- Поширення інформації про проєкт серед учасників освітнього процесу
- Залучення фахівців для консультування та надання практичної допомоги щодо реалізації завдань проєкту
ІІ етап. Збір необхідної інформації та матеріалів
- Визначення джерел інформації за темою проєкту (окремих напрямів збору матеріалів)
- Формування творчих груп для пошуку інформації про творчість Г. С. Сковороди
- Розподіл пошукових і творчих завдань між учасниками проєкту
- Опрацювання різних джерел інформації
- Пошуки контактів через інтернет із закладами освіти, які носять ім'я Григорія Сковороди
- Узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації
- Формування інформаційно-методичного фонду матеріалів про творчу спадщину Григорія Сковороди
ІІІ етап. Діяльність
- Складання дорожньої карти реалізації проєкту
- Розроблення методичного конструктора «Відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди в закладах освіти»
- Розроблення методичних рекомендацій «Вивчення творчої спадщини Григорія Сковороди: активності для педагогів, учнів, батьків»
- Організація віртуальних подорожей шляхами Г. С. Сковороди
- Організація екскурсійних поїздок, відвідування меморіальних музеїв імені Григорія Сковороди
- Перегляд кінофільмів, відеофільмів, презентацій про Григорія Сковороду
- Проведення конференцій, круглих столів, дискусій, конкурсів, квестів, виставок для педагогів, учнів, батьків
- Презентація кращих практик впровадження педагогічних ідей Григорія Сковороди в освітній процес
IV етап. Презентація результатів діяльності
- Систематизація та упорядкування отриманих у ході проєкту матеріалів
- Оприлюднення ходу проєкту на сайті Центру, у засобах масової інформації
- Ознайомлення з результатами проєкту учнів, педагогів, батьків
- Узагальнення отриманого досвіду, випуск методичного дайджесту про хід та результати проєкту
- Презентація результатів проєкту для закладів загальної середньої освіти
- Створення мультимедійних презентацій, демонстраційного стенда в інформаційно-методичному кабінеті
V етап. Оцінювання результатів проєкту
- Обговорення ходу та результатів проєкту на педагогічній, науково-методичній, учнівській, батьківській радах
- Проведення анкетування серед учнів, педагогів, батьківської громадськості про результати проєкту
- Узагальнення та систематизація результатів анкетування, опитування
- Доведення результатів оцінювання до учасників проєкту
- Визначення можливостей подальшого розвитку проєктної діяльності
- Підготовка електронного методичного посібника «Значення творчої спадщини Григорія Сковороди для сучасної освіти і педагогічної дії»
Дорожня карта реалізації проєкту «Ідемо за Сковородою»
№ | Назва заходу | Відповідальні | Термін виконання |
---|---|---|---|
1 |
Формування складу проєктної групи, розроблення плану дій та розподіл обов’язків між членами групи |
Директор, голова науково-методичної ради |
листопад – грудень 2020 |
2 |
Створення на сайті закладу сторінки «До 300-річчя з дня народження Г. С. Сковороди» |
Адміністратор сайту |
січень 2021 |
3 |
Оформлення інформаційного стенду «Сковорода – 300» в інформаційно-методичному кабінеті |
Методисти |
січень 2021 |
4 |
Обговорення питання «Організація науково-методичного супроводу реалізації проєкту» на засіданні науково-методичної ради |
Голова науково-методичної ради |
січень 2021 |
5 |
Розроблення методичних рекомендацій «Вивчення творчої спадщині Григорія Сковороди: активності для педагогів, учнів, батьків» |
Методисти |
січень 2021 |
6 |
Розроблення методичного конструктора «Відзначення 300-річчя з дня народження Григорія Сковороди в закладі» |
Методисти |
січень 2021 |
7 |
Випуск інформаційно-методичних вісників: - Концепція проєкту «Ідемо за Сковородою» - Дорожня карта реалізації проєкту «Ідемо за Сковородою» - Кейс проєкту «Ідемо за Сковородою» - Віхи життя та творчості Г. С. Сковороди - Творча спадщина Г. С. Сковороди - Покажчик літератури про Г. С. Сковороду |
Методисти |
січень – березень 2021 |
8 |
Створення в інформаційно-методичному кабінеті полички «Читаємо Г. С. Сковороду» |
Методисти |
лютий 2021 |
9 |
Проведення виставок-презентацій, бібліографічних оглядів літератури про Г. С. Сковороду: - Григорій Сковорода – видатна постать української історії - Творча спадщина Г. С. Сковороди - Дослідники життя і творчості Григорія Сковороди |
Члени проєктної групи |
Впродовж року |
10 |
Оформлення експозицій в інформаційно-методичному кабінеті, присвячених Г. С. Сковороді: - Сковороди зоря у вічність промовля - Життєві максими Григорія Сковороди |
Члени проєктної групи |
Впродовж року |
11 |
Проведення семінарів-практикумів для педагогічних працівників: - Вивчення творчої спадщини Г. С. Сковороди: методичний інструментарій педагога - Організація науково-дослідницької роботи учнів-членів МАН щодо дослідження життєвого шляху, творчої спадщини Г. С. Сковороди - Організація участі батьків в реалізації проєкту - Впровадження для учнів програми «Ave, Skovoroda! Ідемо за Сковородою!» |
Методисти |
Лютий-березень 2021 |
12 |
Презентація концепції проєкту на засіданні педагогічної ради «Проєктно-дослідницька діяльність як складова розвитку творчого потенціалу педагогів та учнів» |
Методисти |
Січень 2021 |
13 |
Проведення інформаційної кампанії «Долучайся до проєкту «Ідемо за Сковородою»» |
Члени проєктної групи |
Січень – лютий 2021 |
14 |
Формування творчих груп для вивчення творчої спадщини Г. С. Сковороди: - Філософія Г. С. Сковороди - Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди - Поетичний доробок Г. С. Сковороди - Григорій Сковорода – музикант, композитор, співак - Григорій Сковорода в образотворчому мистецтві - Просвітницькими дорогами Г. С. Сковороди - Життєтворчі максими Г. С. Сковороди - Проєкти з популяризації спадщини Григорія Сковороди |
Члени проєктної групи |
Лютий 2021 |
15 |
Формування інформаційно-методичного фонду матеріалів про творчу спадщину Г. С. Сковороди за результатами роботи творчих груп, розроблення мультимедійних презентацій |
Члени проєктної групи |
Впродовж року |
16 |
Проведення науково-практичних конференцій, педагогічних читань, круглих столів: - Науково-практична конференція «Спадщина Григорія Сковороди як джерело ідей для сучасної освіти» - Науково-практична конференція «Життєтворчий потенціал спадщини Григорія Сковороди» - Педагогічні читання «Актуальність ідей Г. С. Сковороди для сучасної освіти» - Педагогічні читання «Особистість сучасного педагога крізь призму поглядів Г. С. Сковороди» - Круглий стіл «Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди в контексті вирішення сьогоднішніх проблем освіти» - Круглий стіл «Духовність особистості очима Григорія Сковороди» - Круглий стіл «Проєкт «Ідемо за Сковородою»: здобутки, досвід, перспективи» |
Члени проєктної групи, методисти |
Впродовж 2021-2022 рр. |
17 |
Проведення Сковородинівських студій для учнів: - Наш Перворозум – Григорій Сковорода - Пізнай себе, свій рід, свій нарід - Діалог зі Сковородою про щастя - Діалог зі Сковородою про смисл життя |
Керівники творчих об’єднань, гуртків |
Протягом 2021-2022 рр. |
18 |
Проведення творчих пленерів юних художників |
Керівники гуртків |
Протягом 2021-2022 рр. |
19 |
Організація виставки дитячих малюнків до творів Г. С. Сковороди |
Керівники гуртків |
грудень 2021 |
20 |
Проведення конкурсу «Я читаю Г. С. Сковороду» |
Керівники гуртків |
Листопад 2022 |
21 |
Проведення конкурсів відеороликів, плакатів, буклетів, буктрейлерів про життєвий і творчий шлях Г. С. Сковороди |
Керівники гуртків |
Протягом 2021-2022 рр. |
22 |
Проведення флешмобу «Афоризм Г. С. Сковороди – мій дороговказ» |
Керівники гуртків |
Грудень 2021 |
23 |
Проведення учнівської конференції «З Григорієм Сковородою крокуємо у майбутнє» |
Керівники гуртків |
Грудень 2021 |
24 |
Проведення круглого столу для батьків учнів «Родинне виховання у спадщині Г. С. Сковороди» |
Методисти |
листопад 2021 |
25 |
Організація екскурсій учнів, педагогів до музеїв Г. С. Сковороди |
Члени проєктної групи |
Протягом 2021-2022 рр. |
26 |
Налагодження зв’язків, організація співпраці з закладами освіти, які носять ім’я Г. С. Сковороди |
Члени проєктної групи |
2021 |
27 |
Створення аудіофайлів з музичними творами на вірші Г. С. Сковороди |
Керівники гуртків |
2021 |
28 |
Створення відеофайлів про життя і творчість Г. С. Сковороди |
Керівники гуртків |
2021 |
29 |
Організація висвітлення заходів, присвячених Г. С. Сковороді на сайті закладу, в засобах масової інформації |
Члени проєктної групи |
Протягом 2021-2022 рр. |
30 |
Вивчення й узагальнення досвіду роботи педагогів з питань «Використання педагогічних ідей Г. С. Сковороди в практиці освітян Центру позашкільної роботи» |
Члени проєктної групи, методисти |
2022 |
31 |
Систематизація та упорядкування отриманих в ході проєкту матеріалів, узагальнення отриманого досвіду |
Члени проєктної групи, методисти |
Листопад 2022 |
32 |
Проведення опитування педагогів «Особистість і спадщина Г. С. Сковороди крізь призму часу», випуск вісника «Педагогічний барометр» |
Члени проєктної групи, методисти |
Листопад 2022 |
33 |
Проведення анкетування учнів «Чому вчить мене Г. С. Сковорода», випуск вісника «Учнівський барометр» |
Керівники гуртків |
Листопад 2022 |
34 |
Підготовка електронного методичного посібника «Значення творчої спадщини Г. С. Сковороди для сучасної освіти і педагогічної дії» |
Методисти |
Грудень 2022 |
35 |
Презентація посібника «Значення творчої спадщини Г. С. Сковороди для сучасної освіти і педагогічної дії» |
Члени проєктної групи, методисти |
Грудень 2022 |
36 |
Обговорення результатів проєкту на засіданнях науково-методичної, педагогічної рад |
Члени проєктної групи, методисти |
Січень 2023 |
37 |
Визначення можливостей подальшого розвитку проєкту в закладі |
Члени проєктної групи, методисти |
Січень 2023 |
Контактна інформація з координаторами проєкту:
Єрмаков Іван Гнатович, кандидат історичних наук, старший науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
моб. тел.: 095-766-00-27
роб. тел.: 044-248-27-03
Ковганич Галина Григорівна, методист Центру позашкільної роботи Святошинського району міста Києва
роб. тел.: 044-450-18-79
Марченко Катерина Сергіївна, завідувач відділу психолого-методичного забезпечення Центру позашкільної роботи
роб. тел.: 044-450-18-79
e-mail: methodist_cprs@ukr.net
Безрук Катерина Олександрівна, методист Центру позашкільної роботи, молодший науковий співробітник, аспірантка Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
роб. тел.: 044-450-18-79
e-mail: methodist_cprs@ukr.net
Додатково, архівний матеріал:
Шляхи виконання проєкту «Г. С. Сковорода – 300» у період з 2017 року по 2020 рік