Гурток «Створи себе сам»: як ми працювали

На період локдауну вихованцям гуртка «Створи себе сам» середньої та старшої груп були запропоновані пізнавально-розвивальні фільми до самостійного перегляду: «Моллі Мун і чарівний підручник гіпнозу», «Хлопчик у золотих штанях», «Люблю тебе мамо», «Завтра», «Операція «Арктика»». Також вихованцям до самостійного заповнення були підготовлені аркуші з книги по самопізнанню «Пиши тут і пиши зараз» автори Ніколь Ларю та Наомі Девіс Лі, на яких діти мали змогу осмислити своє спілкування з оточуючими людьми, актуалізувати свої сильні сторони у спілкуванні, звернутися до позитивних моментів своїх спогадів у подібних життєвих обставинах.

Розглянемо детальніше:

«Моллі Мун і чарівний підручник гіпнозу»

Тема: поняття про чесність, щирість, мотиви вчинків, успіх

Навчальний процес: профорієнтація

Питання для обговорення:

· Якби ви мали навички із книги, кого та для чого ви б загіпнотизували?

· Як ви вважаєте, чому Моллі захотіла стати зіркою?

· Кого з фільму про Моллі Мун можна назвати чесним? А кого ні?

· Закінчіть речення:

1. Коли я говорю неправду, я відчуваю…

2. Коли мені говорять неправду, я відчуваю…

3. Людина, яка обманює…

· У фільмі Моллі використала чари, аби стати успішною. Що насправді треба, аби опанувати ту чи іншу професію?

· Яка професія підійшла б Моллі? Чому?

«Хлопчик у золотих штанях»

Тема: стосунки батьків та дітей, доброчинність, соціальна нерівність, дружба, взаємодопомога

Навчальний процес: географія, основи економіки, людина і світ

Питання для обговорення:

· Чи відрізняється ваше ставлення до головних героїв на початку та наприкінці фільму?

· Дії головних героїв час від часу викликали у вас неприємні враження? Опишіть сцени, коли ви відчували щось подібне.

· Чи хотіли б ви, аби у вашому житті сталася подібна пригода? Як би ви вчинили на місці героїв?

· Що ви можете сказати про стосунки Матса з батьком? Чому, на вашу думку, батько не спілкувався з сином протягом довгого часу?

· Як ви вважаєте, чому у фільмі з’являються безпритульні? Як можна вирішити цю проблему?

· Чи робили ви або ваші батьки пожертви? Якщо так, поділіться, кому ви зазвичай допомагаєте.

· Що ви робите з непотрібними вам речами?

«Люблю тебе, мамо»

Тема: стосунки батьків та дітей, любов до батьків, обман як механізм захисту, значення совісті в підлітковому віці, дружба в підлітковому віці

Навчальний процес: правознавство, етика

Питання для обговорення:

· Опишіть стосунки в сім’ї хлопчика. Яким є ставлення сина до матері та навпаки?

· У фільмі матір приховує від сина стосунки, а хлопчик мовчить про втрату саксофона. Як ви гадаєте, чому в цій сім’ї люди брешуть?

· Чому головний герой вчинив так з другом? Чи можна виправдати його дії?

· Чи бували у вашому житті випадки, коли ви не змогли сказати правду через страх бути покараним?

· Як ви гадаєте, чи існують ситуації, коли брехня має позитивні наслідки та може бути виправдана?

· Чи зрозуміла для вас кінцівка фільму? Якими ви бачите подальші стосунки між сином та матір’ю?

Завдання:

· Попросіть кожного учня виділити три факти про себе: два правдивих та один хибний. Кожен із пари має назвати своєму партнерові ці факти. Після чого той має вибрати один факт, який він вважає хибним. Партнери говорять одне одному, чи відгадали вони, але роблять це так, щоб інші учасники не чули. Далі учасники обирають, хто з них презентуватиме власні три факти всій команді. Так робить кожна пара. Обраний представник пари називає факти про себе всій команді, яка має відгадати, де обман. Потім команда обирає одного учасника, який має назвати факти про себе учаснику іншої команди. Виграє та команда, обман якої не було відгадано. Мета гри: вміти виділяти правду та обман; вигадувати факти, які виглядають реальними, розвиваючи фантазію.

· Запропонуйте глядачам вигадати варіанти розвитку подій замість тих, які відбуваються у фільмі:

1. Хлопчику пишуть зауваження в щоденник. Що він може зробити замість того, щоб вирвати сторінку?

2. Мама, йдучи на побачення, говорить, що йде на роботу. Як інакше вона може вчинити?

3. Телефонує працівник соціальної служби. Як міг би вчинити Раймонд?

4. У відділені поліції Раймонд не зізнається, що гроші взяв він. Інші можливі дії?

«Завтра»

Тема: екоактивізм, подолання екологічної кризи, шляхи порятунку довкілля

Навчальний процес: географія, екологія, основи економіки.

Питання для обговорення:

· Чи погоджуєтеся ви з тим, що довкілля потребує нашої турботи й ми маємо берегти природу? Чи природа має вічний запас енергії до самовідновлення?

· Коли ви вперше зрозуміли, що природу потрібно берегти?

· Чи говорите ви з сім’єю або друзями про екологічні проблеми? Чому?

· Чи знаєте ви, що таке екоактивізм?

· Який проект із представлених у фільмі вас зацікавив найбільше? Яким чином його можна втілити в Україні?

«Операція «Арктика»»

Тема: адаптація дітей у новому середовищі та колективі, стосунки дітей у сім’ї, виживання в екстремальних умовах

Навчальний процес: історія, географія, екологія, основи здоров’я.

Питання для обговорення:

· Чи доводилося вам коли-небудь переїжджати на нове місце?

· Чи легко вам було адаптуватися в новому колективі?

· Що ви можете порадити однолітку, який збирається переїхати до іншого міста?

· Чи приходив у ваш клас/компанію хтось новенький? Як ви його сприйняли?

· Чи можете ви поставити себе на місце дітей у фільмі? Яким чином діяли б ви?

· Якими емоціями керується людина в надскладних умовах?

Вихованцям молодшого шкільного віку був підготований «Щоденник карантину» автор Литвиненко Леся Анатоліївна (https://vseosvita.ua/library/mij-karantinnij-sodennik-322519.html), а також список мультфільмів:

1. Халабудка (2014)

«Халабудка» Манука Депояна – історія про маленький будиночок, який став не потрібним у місті скла й бетону. На австрійському фестивалі Alpinale мультик здобув спеціальний приз. З одного боку, це історія про вдячність та пам’ять, про забутих пращурів, адже часи халабудки минули, і його оточують діти та онуки, які вважають його чужорідним. Але, з другого боку, маленький будинок на вигляд та за поведінкою скоріше не старий, а безпосередній та життєрадісний малюк, який почувається покинутим.

Халабудка шукає своє місце у світі, знаходить інші самобутні будівлі – традиційне національне житло. І врешті розуміє, що неповторна будівля завжди цікавіша за однакові багатоповерхівки.

Чого вчить мультфільм: оригінальність не застаріє.

2. Моя країна Україна — мультсеріал (2014)

Підійде для дітей молодшого та середнього шкільного віку, які не просто хочуть казочку, а цікавляться українським фольклором. Це один з перших анімаційних українських серіалів. У кожній 3-хвилинній серії – казка, легенда, міф про конкретну місцину України (місто, село, поле, ліс).

У цьому пластиліновому мультфільмі Сашко Лірник та Кіт Воркіт мандрують і дізнаються, а то й пізнають на власному досвіді казкову специфіку кожного пункту на своєму шляху. Приміром, Кривий Ріг зветься так, бо козак Іван Ждан зламав чорту ріг. На Керченському півострові зачакловані принцеси перетворилися на одудів. На дні озера Пісочне на Волині ховається підводний замок, а саме воно утворене з чистої води, на яку перетворилися чисті думки. А в лісах на Рівненщині можна знайти уламки сонця, яке диво-мисливець впустив з рук, дізнавшись, що кохана, донька лісового демона, вийшла заміж за іншого.

Чого вчить мультфільм: у кожного, на перший погляд, звичайного місця є своя казка.

3. Пригоди Котигорошка та його друзів (2014)

У цьому мальованому серіалі Ярослави Руденко-Шведової у кожного козака, як у супергероя, є своя сила, а точніше – своя стихія. Вернигора перевертає гори, Вернидуб може обертатися на дерево та керувати рослинами, Крутивуса слухається вода в річках, водоспадах, хмарах. Вони навіть літають, як супермени, і трансформуються на кшталт знайомих дітям персонажів. Котигорошко – сміливий та сильний герой. А Хвалько-Одуд, який від імені автора розповідає історії, нагадає юним глядачам Віслюка зі «Шрека».

Герої мандрують народними казками, переробленими на сучасний лад. Підлеглі негативного Лісовика нагадують бактерії, які забруднюють озеро та ліс. Чортиця Пекля причарувала Котигорошка та збирається заміж за нього, втринадцяте. Гарна метафора: коли чоловіки їй набридають, вона перетворює їх на дерева, які дають врожай золота. А велетень, якого неможливо перемогти ніякими силами та чарами, виявляється самотньою дитинкою, батьки якої «на заробітках»: під землею створюють підземні ріки та будують нові скелі. З гігантським малюком легко домовитися, якщо подарувати іграшки.

Чого вчить мультфільм: справжня суперсила – у розумінні чужих потреб.

4. Микита Кожум’яка (2016)

Знятий Мануком Депояном 3D-мультфільм – для молодших школярів. Це вже повнометражна анімація з діалогами, розвитком сюжету. Він про те, що силою далеко не все можна вирішити. У змієборця Кирила Кожум’яки (озвучує Василь Вірастюк) 12-річний синок Микита, у якого немає міцних м’язів, але є сила духу. Дракона він перемагає вмінням створювати команду, до якої увійде і білочка Камікадзе, і кажан, чаклун-недоучка Едді (Віктор Андрієнко), чарівна дівчинка Роксолана. А ще – тим, що не втрачає впевненості в іншому вимірі, куди випадково потрапив, з його дивними рослинами та стрімкими триокими равликами.

Багаторукий страшний троль – насправді наївне та підпорядковане створіння. А кого й треба боятися, то це привабливу зовні Відьму (Руслана Писанка).

Чого вчить мультфільм: треба бачити серцем, а не очима.