Булінг та його прояви в дитячому середовищі

Булінг в дитячому середовищі є дуже небезпечним і тягне за собою тривалі негативні наслідки для дитини, інколи віддалені у часі.

Ми провели анкетування серед наших вихованців, з метою з’ясувати як почувають себе діти в наших гуртках: чи знають вони, що таке булінг, як він проявляється, і чи є прояви булінгу в наших колективах.

В опитуванні брали участь 45 вихованців з відділу хореографічного мистецтва:

  • 9-11 років – 14 осіб;
  • 12-14 років – 24 особи;
  • 15-16 років – 6 осіб;
  • 17 років – 1 особа.

Майже всі діти розуміють, що таке булінг (37 осіб), тільки п’ятеро відповіли – «важко відповісти».

Більшість дітей вважає, що найчастіше акти агресії здійснюються однолітками або старшими дітьми.

Причини, з яких деякі діти стають жертвами знущань з боку інших, називають:

  • зовнішній вигляд – 35 осіб;
  • матеріальний статус – 23 особи;
  • фізичні особливості – 22 особи;
  • невміння себе захистити – 19 осіб;
  • поведінка – 16 осіб;
  • самопровокування агресії – 15 осіб;
  • національність, мова – 15 осіб;
  • за релігійні погляди – 7 осіб.

На питання, чи готові ви прийти на допомогу тому, хто зазнає булінгу, ніхто не відповів «ні»; «так» – 31 особа; «можливо» – 14 осіб. В наших творчих об’єднаннях з проявами булінгу вихованці не стикалися, а ті, хто сказав, що стикався, пояснював: «але це жартома і ми це розуміємо». Особливе значення набувають питання попередження булінгу. Більшість дітей вважають, що попередити його не можливо, або їм було важко відповісти, чи можна випадки булінгу попередити. Але були і такі пропозиції що до попередження цькування:

  • «відразу давати відсіч»;
  • «бути доброзичливим»;
  • «не дозволяти образити себе»;
  • «зателефонувати поліції»;
  • «сказати дорослим: керівнику, батькам, директору»;
  • «самому не цькувати нікого»;
  • «проводити виховні бесіди батьками та керівниками серед дітей

Слід пам’ятати, що позитивні стосунки дітей з іншими дітьми залежать від досвіду позитивних стосунків з дорослими. Керівники гуртків надають дітям підтримку, демонструють особистим прикладом, які мають бути здорові стосунки, що передбачають доброзичливість і позитивну взаємодію між людьми. Керівникам колективів важливо і надалі підтримувати добрий, теплий клімат у колективі, вчити дітей повазі і доброзичливості у стосунках один з одним. Пропагування здорових стосунків є головним засобом запобіганню булінгу і створення безпечної приязної атмосфери у нашому закладі.

Методист Тетяна Велединська